Voksen og tilstede
Publisert
| Oppdatert
Som kontorleder ved Bømlo folkehøgskule og som tidligere leder i NTL folkehøgskoler har jeg stilt meg spørsmålet:
Hvordan kan praktisk personale være med å påvirke til at folkehøgskolen skal oppfylle sin rolle?
Folkehøgskoleloven sier følgende om vår oppgave: ”Folkehøyskolens formål er å fremme allmenndanning og folkeopplysning. Den enkelte folkehøyskole har ansvar for å fastsette verdigrunnlag innenfor denne rammen.”
Under merknader til formålet finner jeg videre: ”….der det enkelte menneskets livserfaringer, kunnskaper og behov er utgangspunkt for læringsprosessen.”
Videre står det bl.a. som beskrivelse av det som skal være folkehøgskolens særpreg:
– at enkeltmennesket får tid og mulighet til å søke utfordringer av personlig og faglig karakter
– å skape utviklende menneskelige relasjoner i et større fellesskap
Først har jeg lyst til å stille spørsmålet: Hva tror folk om folkehøgskole? Undersøkelser viser oss svar som: ”Mitt år”, ikke karakterer, lite teori, et friår, starten på en karriere, et sted hvor jeg kan tenke på meg selv et helt år ,et bortkastet år ,bare for spesielt interesserte.
Og slik ser folkehøgskoleelevene ut: