En skikkelig utfordring til folkehøgskolen: Jeg bruker en dag av ferien min til å skrive denne teksten. Jeg befinner meg på en øy langt ute i Det indiske hav, og forklarer min tilstedeværelse her, 150 mil fra det afrikanske fastlandet, med at jeg ikke har reist langt privat på fem år, og at kroppen trenger sol etter fire somre med regn og innevær. Men jeg klarer ikke å slippe unna et snev av flyskam mens jeg nyter solnedgangen, de hvite strendene og bølgeskvulpet. Kunne jeg ikke bare tatt turen til Stadt med el-bil og campere på Hoddevika? Natur, hvite strender, bølger i vann som ikke er for kaldt? Joda, jeg er flink til å finne argumenter for det valget jeg har gjort…
Radikalisering – en anakronistisk sammenlikning? I dette essayet sammenlikner Sigurd Ohrem to tilfeller av radikalisering slik det kommer til uttrykk i en nyutkommet dokuroman og en Netflixserie. Den ene av disse, dokumentarromanen «Sekten – de kalte meg Roxy» skrevet av Cathrine Moestue, ble utgitt på Gyldendal høsten 2024. Den handler om den unge studenten Cathrine, som mens hun er student ved et folkeuniversitet i Sverige blir rekruttert av språklæreren sin inn i Sekten – en liten, isolert gruppe som skal «redde de sultne barna i verden», og blir styrt med jernhånd av en karismatisk leder ved navn Cornel.
Da kan vi presentere en ny utgave av magasinet Folkehøgskolen, en fyldig utgave på 52 sider – nummer 4 2024. I portrettet møter dere Karine Risnes ved Ringerike folkehøgskole. For læreren er samfunns- og miljøengasjementet mer enn festtaler.
Sang spiller en unik rolle i å skape fellesskap, identitet og samhold, og det har lenge vært en verdifull måte for folk å uttrykke følelser, verdier og felles minner. Her er noen grunner til at sang er så viktig og hva den skaper:
For oss i folkehøgskolen er den amerikanske pedagogen John Dewey trolig best kjent som mannen bak det velbrukte uttrykket «learning by doing,» altså at vi lærer gjennom handling eller erfaringer. Og vi skynder oss alltid med å tilføye: «Og gjennom å reflektere over erfaringene.» Men vi bør kanskje også kjenne ham som mannen som hevder at en sentral rolle for skole og utdanning er å fremme medborgerskap og som trekker linjer mellom læring og demokrati.
I anledning Sagatun folkehøgskoles 160-årsjubileum inviterte «Venneforeningen til Sagatuns fremme» sammen med Høgskolen i Innlandet til et mini-seminar om den spennende, morsomme og viktige historien om Sagatun folkehøgskole – 1. november på Hamar.
Eg har fått gleda og æra av å delta på Utdanningsforbundet sitt landsmøte, som blir halde kvart fjerde år. Utdanningsforbundet har mange engasjerte medlemmer og lokallag som bidrar aktivt på landsmøtet. Dimensjonane er svært ulike, men i prinsippet arbeider Folkehøgskoleforbundet (FHF) på same måten: vi organiserer alle yrkesgrupper, inkludert leiarar, og vi har vedtekter og eit politisk program som vegvisar. Det politiske programmet både for Utdanningsforbundet og FHF er resultat av ein demokratisk prosess der medlemmene bidrar til å påverke sitt eige arbeid og sine eigne arbeidsvilkår.
Einar Opsvik: Forslag til endringar i Folkehøgskulelova, felles høyringssvar frå Folkehøgskolerådet
Hanne Vilja Sagmo, ny rektor ved Namdals folkehøgskole ble i oktober hedret for sin innsats for kulturlivet i Grong kommune. – Jeg ble veldig overrasket og hadde virkelig ingen aning om dette, så jeg ble både rørt og glad, sier Hanne Vilja Sagmo til Namdalsavisa etter å ha mottatt Grong kommunes kulturpris for 2023.
Grunnleggeren av den første folkehøgskolen i Ukraina, Serhii Chumanchenko og hans medarbeidere, Daria-Aseniia Kolomiiets og Olena Tochylina, besøkte folkehøgskolekontoret 21. oktober. Sergii har startet Folk High School Vovchok og NGO-en Ukrainian Bildung Network.