Sang spiller en unik rolle i å skape fellesskap, identitet og samhold, og det har lenge vært en verdifull måte for folk å uttrykke følelser, verdier og felles minner. Her er noen grunner til at sang er så viktig og hva den skaper:
For oss i folkehøgskolen er den amerikanske pedagogen John Dewey trolig best kjent som mannen bak det velbrukte uttrykket «learning by doing,» altså at vi lærer gjennom handling eller erfaringer. Og vi skynder oss alltid med å tilføye: «Og gjennom å reflektere over erfaringene.» Men vi bør kanskje også kjenne ham som mannen som hevder at en sentral rolle for skole og utdanning er å fremme medborgerskap og som trekker linjer mellom læring og demokrati.
I anledning Sagatun folkehøgskoles 160-årsjubileum inviterte «Venneforeningen til Sagatuns fremme» sammen med Høgskolen i Innlandet til et mini-seminar om den spennende, morsomme og viktige historien om Sagatun folkehøgskole – 1. november på Hamar.
I dette essayet sammenlikner jeg to tilfeller av radikalisering slik det kommer til uttrykk i en nyutkommet dokuroman og en Netflixserie. Den ene av disse, dokumentarromanen «Sekten – de kalte meg Roxy» skrevet av Cathrine Moestue, ble utgitt på Gyldendal i høst. Den handler om den unge studenten Cathrine, som mens hun er student ved et folkeuniversitet i Sverige blir rekruttert av språklæreren sin inn i Sekten – en liten, isolert gruppe som skal «redde de sultne barna i verden», og blir styrt med jernhånd av en karismatisk leder ved navn Cornel.
Eg har fått gleda og æra av å delta på Utdanningsforbundet sitt landsmøte, som blir halde kvart fjerde år. Utdanningsforbundet har mange engasjerte medlemmer og lokallag som bidrar aktivt på landsmøtet. Dimensjonane er svært ulike, men i prinsippet arbeider Folkehøgskoleforbundet (FHF) på same måten: vi organiserer alle yrkesgrupper, inkludert leiarar, og vi har vedtekter og eit politisk program som vegvisar. Det politiske programmet både for Utdanningsforbundet og FHF er resultat av ein demokratisk prosess der medlemmene bidrar til å påverke sitt eige arbeid og sine eigne arbeidsvilkår.
Einar Opsvik: Forslag til endringar i Folkehøgskulelova, felles høyringssvar frå Folkehøgskolerådet
Hanne Vilja Sagmo, ny rektor ved Namdals folkehøgskole ble i oktober hedret for sin innsats for kulturlivet i Grong kommune. – Jeg ble veldig overrasket og hadde virkelig ingen aning om dette, så jeg ble både rørt og glad, sier Hanne Vilja Sagmo til Namdalsavisa etter å ha mottatt Grong kommunes kulturpris for 2023.
Grunnleggeren av den første folkehøgskolen i Ukraina, Serhii Chumanchenko og hans medarbeidere, Daria-Aseniia Kolomiiets og Olena Tochylina, besøkte folkehøgskolekontoret 21. oktober. Sergii har startet Folk High School Vovchok og NGO-en Ukrainian Bildung Network.
Ny bok: I storm for frihet – om den første norske folkehøgskolen av Jens Olai Jenssen. «Ildsjelene fra «grundtvigskolen» på Hamar reformerte Norge i et politisk spenningsfelt mellom det liberale, sosialradikale og sosialdemokratiske, med lover og tankegods som staket ut kursen inn i vårt velferdssamfunn. Med andre ord: Sagatun folkehøgskole, som opprørsk tankesmie og fødestue for norsk velferdspolitikk, fikk grunnleggende betydning for utviklingen av samfunnet vi i dag lever i.»
En ny Folkehøgskolelov er under utarbeidelse. I den forbindelse synes jeg det er betimelig å spørre seg: Hvorfor godtar vi at noen skoler har dispensasjon fra Diskrimineringsloven? Kan slike skoler regnes som en folkehøgskole? Og bør de da få statsstøtte?